WTWE
Kritika mise When The World Ends by Davson

Kritika mise When The World Ends

by Davson

Jelikož autor této recenze nepovažoval za nutné dohrát misi do konce, omluvte prosím nesouvislosti mezi výkladem příběhu v tomto textu a skutečným dějem v misi - pozn. Gaia
Inu, co říct tedy celkově k této misi...

Nejdřív upozorňuji, že rozpitvávám celou i se všemi nenadálými dějovými zvraty a samozřejmě i konec. Proto by tento text neměl číst nikdo, kdo misi ještě nedohrál do konce, i když tu patrně ani nikdo takový není a i kdyby, tak už si to stejnak přečetl. Ale slušnost je slušnost.

Začněme popořádku. Ještě před vydáním mi Gaia řádně hnul žlučí svými stránkami o projektu, kde informoval o svoji genialitě a svém geniálním výtvoru. Něco tak neokázale troufalého jsem dlouho neviděl, dokonce sliboval neslibovatelné - z "originálního hudebního doprovodu" se nakonec samozřejmě vyklubal jenom výběr z tvorby tohoto průměrnějšího autora, který začíná být pomalu stejně ohraný jako Lifeless od Seventh.

Nechme však stranou autorovo libování v sebechvále a soustřeďme se raději na misi samotnou.
Overview je perfektní, obrázek skvělý.
Proklamované poutavé intro se opravdu povedlo. (Problém s lampwite ignoruji, neboť všichni dobře známo tyto problémy s konflikty adonů.) Gaia si velmi hezky pohrál s počasím i časem. Intro dobře nastínilo příběh i napnulo hráče. Bohužel, onen příběh je jasně nejslabším článkem mise. Když se velký fanoušek brakovitého Clancyho vrhne do podobného příběhu, aniž by si dokázal udělat potřebný odstup, nedá se ani moc čekat něco jiného. Už zmatený předběžný nástin zmateného děje dával leccos tušit, intro to potrvrdilo a to jsem ještě nevěděl, co bude následovat. V Čečensku vybuchla atomovka (ruská - to by mě zajímalo, jak to někdo mohl v tu chvíli vědět) a všichni jsou přesvědčeni, že za to můžou Rusové. Řekněte mi proč by Rusko odpalovalo atomovku na svém území, aby zabilo taktéž své vojáky. Reakce USA nepochopitelná. Když pominu, že by se USA tak nikdy nezachovala, tak bych připomněl, že v dané oblasti nemají žádné své základny, dokonce ani přímého spojence...
Zpět k intru - musím konstatovat, že začátek s atomovým výbuchem byl vynikající a měl skvělou atmosféru. Bohužel tato atmosféra se rázem rozplynula první dabovanou větou. No, dabing byl na OFP poměry zdařilým, ovšem v dané chvíli zničil celou scénu. Ale zvykl jsem si na hlasy, já jsem si ostatně dokázal vychutnat i otřesně dabovaný Dogville, po tomto "zážitku" už zvládnu všechno. Zpět k příběhu. Válka nakonec nebyla, protože CIA zjistila, že to byl akt teroristů. I když se celá mise odehrává na ruském území, všechno zjistila CIA. Ruská rozvědka snad jakoby vůbec neexistovala. Ono vůbec byli Rusové vykresleni jako neuvěřitelní tupci (ke všemu zlí a zkorumpovaní), kdežto Američané všechno věděli (a k tomu byli klaďasi). Černobílé a už teď trapně americké. Jaká škoda pro tak dobře zpracované intro. I pro dobře zpracovanou misi. I když...

K misi - briefing dobře a věcně zpracován, snad až na poznámky pro utajený let, kde jsem se nejdřív dozvěděl, že nejlepší je letět nad mořem, aby mi nakonec bylo řečeno, že nejalepší to bude u pobřeží. Byl jsem z toho trochu paf, ale pro první úkol to bylo stejně jedno. Více mě spíše zajímalo, proč je celá akce v utajení, proč USA nekontaktuje a nespolupracuje s Ruskem. Takhle si tady hrají jako blbci na indiány a riskují své nejlepší muže a stroje ve věci, která se jich vlastně ani netýká. Později mi bylo vysvětleno, že Rusové, uraženi z toho předchozího trapasu, by je neposlouchali. Hm, ve hře je atomovka a oni se tady chovají jako malí Jardové.
To jsem ale mezitím krotil svůj stroj, abych ho udržel pod stovkou. Když jsem se odprostil od mého jilovaného E, tak to už šlo dobře. První úkol byl lehký a přesto docela atmosferický, když pominu úvodní rozhovor zakončený trapnou větou, za kterou by se nemusel stydět žádný propagandistický film z období největší krize Studené války. Jen ta idea sestřelení letadlo s atomovou pumou na palubě není nejlepší. Já nevím, ale myslím, že při útoku by bylo docela lehce možné, že by i ta puma bouchla. No, dalo by se říct, že by to byl ideální stav - puma bouchla, smetla jenom nevýznamný Stolbovoj a všechny důkazy jsou zničené.... Následuje briefing druhého úkolu. Gaia, aby to vypadalo co nejefektivněji nerozkouskoval na kampaň, ale nechal to celé v jedné misi, čímž se zbytečně víc namáhal, způsobil, že se tam může vyskytovat mnoho nečekaných a těžko ošetřitelných problemů a ke všemu, pokud měl člověk blbě uloženo, tak se pak mohl na misi vykašlat, nebo ji hrát celou odznovu, což potěší zejména třeba někde ke konci mise.
Druhý úkol už byl těžší. Průzkumné letadlo byla zbytečná práce navíc, protože hlídat rychlost, radar, mapu a k tomu se dívat do toho (abych uviděl prd) jednoduše nejde. (Přiznám se, že jsem na to neměl nervy a v editoru si ty lodičky trochu opravil.) Po splnění se spustí animačka a "neočekávaný zvrat". Doteď OK, ale když na mě vybafne hint, že nesmím zapomenout na utajení, tak mě to poněkud překvapilo. Když mám sejmout UAZ, tak je jasné, že už nikdo neuvěří té pohádce o ponorce a že se budu muset prozradit. A ono se to dokonce splnilo! Jak mám sejmout UAZ jedoucí na jih, do vnitrozemí, když mi hra oznámí, že jsem byl spatřen nad pevninou? Tak tohle balím. Co já se budu snažit, když mi autor ani nedovolí hrát?

Když mi není dovoleno hrát, tak jsem aspoň shlédl všechny cutscény. Docela ušly, ovšem Gaia používal až moc dlouhých pohyblivých kamer bez výpovědní hodnoty, čímž místy i docela nudil. V poslední scéně se smrtí Tima se stává příběh trapně slzopudným jako vystřiženým z hollywoodských šablon. S úsměvem jsem si vzpomněl jako v první cutscéně bylo řečeno cosi, že agenti jsou jen v hollywoodských filmech, ve skutečnosti se nazývají zpravodajskými důstojníky... Příběh jsem vyčetl z briefingu a jenom nevěřícně zíral nad některými fakty. Takže, Čečenec (kterému bez známého důvodu není vidět ani jednou do tváře, i když známe nakonec jeho totožnost), který chce nezávislost Čečenska, odpálí atomovku v Čečensku. Něco tak absurdního jen tak člověk neslyší. Ale ono to jde ještě dál. Tento Čečenec odpálí střelu na Peking, aby zlikvidoval tamější vládu. Má přežít jenom jeden, jakýsi Zang, který shodou okolností bude v dopravní zácpě. Jistě, ona dopravní zácpa je velice účiná proti atomovému výbuchu i proti radioaktivnímu záření. Takhle má vzniknout válka mezi Čínou a Ruskem a Čína v čele se Zangem má získat území bohaté na ropu a zlato. Kde berou tu jistotu, že by se to Číně podařilo? A největší perla na zavěr - výsledkem Rusko-Čínské války bude ... osvobození Čečenska. Tato vytříbená logika mě skutečně uzemnila. A k čemu by Čečensku vůbec ta samostatnost byla, když je zničené atomovým výbuchem?

Možná si říkáte, že ten příběh až příliš rozpitvávám. Ano, snad všechny příběhy vymyšlené v misích jsou braky, béčková témata. Pro OFP se snad ani nehodí duchaplné téma, to by vyznělo prázdně či trapně. Ale tento příběh je plný logických chyb, nebo lépe řečeno - je to doslova nesmysl od začátku do konce. Zároveň příběh nemůžu brát jako vedlejší faktor, když celá mise je podmíněna příběhem.

Nakonec mě čekalo outro. Och, zamáčkl jsem slzu. Byl to kýč, ale budiž. Jen to outro mělo skončit tím pohřbem. Následný prapodivný proslov prezidenta Spojených států, zakončený bombardováním v přímém přenosu změnil příběh definitivně v absurdní frašku. To jsem se teda začal smát, to jsem fakt nemoh. Btw, kde je to proklamované revoluční outro? Ano, byly tady nové pohyby a objekty pro pohřeb, nasimulování zpráv bylo dobré a závěrečné titulky na pozadí padání sněhu taktéž hezké. Ale že by to bylo revoluční? Nesouhlasím. A co ta scéna se zatčeným Radajevem? Jako kdybych ji už někde viděl...

Co říct závěrem? Gaia se moooc snažil vytvořit něco novátorského a revolučního. Tak moc se chtěl zařadit mezi jména jako Silver Falcon, Munch, Didymos, Ruprt až se v tom utopil. Mnohé věci byly efektivní, potěšily některé vypiplané maličkosti, ale k čemu to, když to nejde dohrát do konce a jsem krmen takovou parodií, tvářící se drsně?

Btw. Není seskok z 5000 metrů a v takovém mrazu sebevraždou?

Po zralé úvaze jsem se rozhodl, že nebudu své "recenze" zakončovat číselným ohodnocením, které může být zavádějící a navíc je to výsadou komerčních periodik různého zaměření, kteréžto já, jakožto (falešný) intelektuál zásadně neuznávám.
Artwork ©2005 Gaia. Hosted by Gaia's page and moricky.com.